HOME NEWSY KONTAKT
Facebook
menu
menu

UWAGA - ZAPISY DO GRUP POCZĄTKUJĄCYCH!

FAKTY I MITY

Często podczas prowadzenia zajęć lub w internecie natykam się na mity związane z pole dance. Kursantki często zadają dziwne pytania, które sprawiają, że zaczynam się zastanawiać, skąd w ogóle taki pomysł :) Aby rozwiać przynajmniej część wątpliwości postanowiłam opisać fakty i mity o tańcu na rurze na tej stronie.

(macie pytania na które chciałybyście tu znaleźć odpowiedź? Piszcie na mail: aerialbielsko@gmail.com )

1. Chodząc na zajęcia pole dance SCHUDNĘ.254.jpg

FAKT! Podczas zajęć spalamy bardzo dużo kalorii i pobudzamy swój metabolizm. Zajęcia raz w tygodniu dają efekty, ale najlepiej połączyć je z chociaż jednym dodatkowym treningiem kardio w domu, na powietrzu lub na siłowni. Dobrze też ograniczyć  trash food'y, słodycze oraz jadać często (5-6 posiłków dziennie) ale małe porcje.  Jeśli będziemy regularne i konsekwentne w tym co robimy, to pole dance wraz z poprawnym odżywianiem i treningiem kardio może przynieść cuda :).

 

2. Nie mogę zacząć chodzić na pole dance bo nie jestem ROZCIĄGNIĘTA.

MIT! Do większości figur nie musisz być rozciągnięta! Mało jest figur, które wymagają pełnego szpagatu czy wygięcia kręgosłupa niczym kobieta guma. Oczywiście, bez rozciągania możemy zapomnieć o figurach takich jak Jade z idealnie prostymi nogami, Rainbow Marchenko (gdzie trzeba mieć szpagat i bardzo rozciągnięty kręgosłup), Cocoon, Janeiro i innych. Część z tych figur które wymieniłam można nieco 'oszukać' np Jade nawet bez idealnego szpagatu jest w stanie wyglądać w miarę prosto jeśli odpowiednio oszuka się optykę. Podobnie rzecz się ma przy Iron-x czy Allegrze. Jednak sztuką w pole dance jest pokazywanie tego, co wychodzi nam najlepiej. Nawet największe gwiazdy pole dance unikają rzeczy, które nie wychodzą im idealnie. Natasha Wang czy Zoraya Judd zaszły na wyżyny pole dance bez rozciągniętego kręgosłupa a czarują nas swoimi pozami i siłą. Anastasia Skukthorova zaskakuje nas swoim rozciągnięciem. Jenyne Butterfly stawia na emocje w swoich występach. Każdy jest inny i każdy może ćwiczyć i stworzyć swój niepowtarzalny styl i rozciągniecie nie ma tu nic do rzeczy, bo figur jest tyle wariacji ile jest ludzi. :)

 

3. Tylko osoby SZCZUPŁE mogą chodzić na zajęcia.

MIT! Czasami osobom szczupłym jest nawet gorzej niż osobom przy kości wykonać niektóre figury! Każda osoba musi pracować we własnym tempie, jedni załapią wszystko szybciej, drudzy wolniej, ale waga, wygląd, wzrost nie ma tu nic do rzeczy. Jeśli pracuje się regularnie i sumiennie, to każdy może dojść do swojego celu. Grunt to nie patrzeć się na postępy innych, tylko na to czy SAMI widzimy swój postęp w stosunku do dnia wczorajszego! :)

 

255.jpg4. Żeby chodzić na pole dance trzeba wcześniej ćwiczyć GIMNASTYKĘ, chodzić na SIŁOWNIĘ lub TAŃCZYĆ.

MIT! Możesz z nami zacząć nawet jeśli wcześniej ze sportem nie miałaś NIC wspólnego. Dowodem na to mogę być ja - wasza instruktorka :) - wcześniej sport był dla mnie czymś co zupełnie się dla mnie nie nadawało, próbowałam chodzić na fitness, pilates, siłownię - wszystko się nudziło - aż do czasu gdy pierwszy raz weszłam na rurkę. Byłam bardzo zdeterminowana, żeby w końcu na nią się kiedyś wspiąć - początki były STRASZNE! Ale właśnie te niepowodzenia motywowały mnie jeszcze bardziej i z każdym treningiem pokonywałam bariery własnego ciało - to jest najważniejsze w tym wszystkim. Wiadomo, gdyby wcześniej ktoś trenował gimnastykę czy taniec - byłoby mu o niebo łatwiej i o wiele szybciej jest w stanie przejść do zaawansowanych ruchów - jednak tak jak piszę, zacząć może każdy w każdym wieku, to właśnie jest w tym sporcie piękne :)

 

5. Pole dance to kocie ruchy i SEKSAPIL.

MIT! To zależy od typu zajęć. Większość studiów zajmujących się nauką pole dance uczy kursantów krótkich choreografii, figur i spinów. W naszym studio na początku przywita was rozruszanie stawów, następnie krótki trening kardio (skakanie, przysiady, ćwiczenia na brzuch, ręce i nogi), następnie rozciąganie. Rozgrzewka trwa średnio 15-20 minut. Następnie ćwiczenia na rurkach: obroty, wspinaczka, figury do góry nogami, ćwiczenia na rurce obrotowej, łączenie poznanych figur w comba. Choreografia lub freestyle. Na końcu rozciągamy przykurczone podczas treningu mięśnie. Zajęcia trwają zazwyczaj 75min w porywach do 90min :). Kocie ruchy i seksapil? To tez poznacie, ale wtedy, kiedy już nabierzecie więcej kontroli nad własnym ciałem :)

 

6. Pole dance pochodzi z KLUBÓW NOCNYCH.

MIT! Pole dance pochodzi już ze starożytności. Wtedy panie tańczyły dookoła drewnianego pala. Następne słuchy pochodzą z Azji (Chiny i Indie). W Indiach do dziś znany jest Mallkhamb - gimnastyka na palach dla mężczyzn (kobiety mają tam zakaz uprawiania tego sporu - dla nich stworzono gimnastykę na linach). W Chinach popularny jest i był Chinease Pole - gimnastyka i akrobacji cyrkowe na chińskim drążku, na którym można występować w pełnym ubraniu. Pole dance następnie przeniósł się do namiotów cyrkowych - szkoda, że mało kto to pamięta. Niestety w czasach telewizji i rozprzestrzeniania się informacji pole dance zszedł głównie do podziemi - do nocnych klubów - i przez to jest teraz kojarzony w ten sposób. Jednak od blisko 20 lat zmienia swoje oblicze na świecie, a w Polsce dopiero od 4 lat. Wkrótce może pojawić się na olimpiadzie, co na pewno pomoże mu w przypomnieniu jego korzeni, a nie stereotypowego myślenia większości.

 

7. POCĄ mi się ręce i stopy, nie nadaję się...

MIT! Na to są sposoby - i to DUŻO sposobów. Najczęściej pomaga przecieranie rurki suchym ręcznikiem, lub ręcznikiem psikanym środkiem dezynfekującym. Jeśli to nie pomaga warto umyć ręce mydłem i je osuszyć. Często pomaga pocieranie rury rękoma przed wykonaniem triku. Jeśli i to nie pomaga można pomyśleć o magnezji - magnezie w płynie stosowanym przy wspinaczce. Z własnego doświadczenia najbardziej polecam Pure Grip dostępny w Decathlonie lub Dry Hands dostępny na Allegro. Jednak z magnezją też trzeba uważać, nie można nakładać kilku warstw na raz gdyż zaczniemy na niej zjeżdżać bardziej niż na własnym pocie :) Każdą warstwę magnezji należy zmyć przed nałożeniem kolejnej - wtedy daje najlepsze efekty. Jeśli i to nam nie pomaga zalecam wizytę u dermatologa lub endokrynologa gdyż problem może tkwić pod nasza skórą lub w naszych hormonach.

 

8. Nie pocę się, ale ZJEŻDŻAM na rurce...252.jpg

FAKT! Czasem osoby, które się nie pocą zjeżdżają na rurze bardziej niż osoby, które się pocą. Dobrym rozwiązaniem dla osób z suchą skórą jest smarowanie się balsamami nawilżającymi. Jeśli chodzi o dłonie dobry efekt daje również splunięcie na nie i wytarcie (robią tak największe pole dancerki - nie śmiać się :) ). Na nogi świetnym rozwiązaniem jest najtańsza pianka do golenia - nawilża nam nogi na czas treningu i o wiele lepiej nogi trzymają się rurki :)

 

9. Od pole dance będę miała SINIAKI.

FAKT! Pole dance jest poniekąd dla osób z podwyższonym progiem bólu :)  Siniaki w miarę postępów powoli zanikają, wracają przy kolejnych nowych, bardziej zaawansowanych figurach. Jednak jeśli będziemy twarde i się nie poddamy i będziemy męczyć daną figurę przez jakiś czas - to siniaki przestaną się pojawiać w tym miejscu i tym samym ból minie :) Co pomaga na siniaki? Jest kilka opcji: jedzenie ananasów - ich skład naprawdę sprawia, że siniaki szybciej znikają, jedzenie witaminy C, prysznic na zmianę zimną i ciepłą wodą, przykładanie lodu do siniaka, smarowanie się preparatami z arniką górską, aptekarze polecają Lioton 1000 - działa szybko jeśli stosuje się go co kilka godzin, masaż - usprawnia krążenie wokół siniaka dzięki czemu szybciej schodzi. Czasami pomaga też depilacja gdyż jeśli mamy na ciele włoski to tarcie rurki dodatkowo ciągnie nasze włoski przez to możemy mieć więcej siniaków i mogą bardziej boleć.

 

10. Mam chorobę LOKOMOCYJNĄ, nie nadaję się do zajęć.

MIT/FAKT. Prawda leży tu pośrodku. Osoby z chorobą lokomocyjną mogą zapomnieć o rurze obrotowej. Nie powinny też wykonywać obrotów. Potem, w zależności od każdego z osobna należy ustalić, czy osoba jest w stanie wykonywać figury do góry nogami i czy czuje się z tym dobrze. Jeśli jest w porządku - to w zasadzie jedyną rzeczą o której musi zapomnieć to obroty, reszta zostaje dla niej otwarta i jest to naprawdę pokaźna liczba póz i przejść. Osoby, którym robi się nie dobrze nawet będąc do góry nogami mogą liczyć na zajęcia statyczne z głową w górę - póz i przejść tego typu też jest sporo. Jednak predyspozycje do tego zależą od każdego z osobna, najlepiej przyjść i sprawdzić na ile pozwala nam nasz błędnik.

 

11. Pole dance odciążą nasz KRĘGOSŁUP.

FAKT! Ćwiczenia na rurce rozbudowują naszą tkankę mięśniowa szczególnie w miejscach takich jak przedramiona, ramiona, barki, plecy i brzuch. Pole Dance działa na najgłębsze mięśnie, które podtrzymują nasze ciało. Dzięki ćwiczeniom mięśnie te się wzmacniają i poprawiamy swoją postawę a kręgosłup zostaje odciążony przez mięśnie go otaczające. Pamiętajmy jednak aby ćwiczenia wykonywać równomiernie na obie strony!

 

12. NIGDY nie zrobię tej figury.

MIT! Prawda jest taka, że niektóre rzeczy wymagają LAT. Grunt to się nie poddawać. Oczywiście przy urazie kręgosłupa raczej nie mamy co liczyć na zrobienie Rainbow Marchenko, jednak mówimy tu o bardziej przyziemnych pozach :). Nauka wspinaczki na przykład zależnie od osoby może trwać 0-3 miesiące - niektórzy mają silne ręce i wychodzi im od razu, inni potrzebują czasy na wzmocnienie swoich rąk i nie ma w tym nic nadzwyczajnego - każdy jest inny i każdy potrzebuje innej ilości czasu na poszczególne rzeczy :). Jednak satysfakcja po zrobieniu rzeczy, które spędzały nam sen z powiek jest niesamowita i jedyna w swoim rodzaju - więc warto!

 

250.jpg13. Łapią mnie SKURCZE podczas zajęć.

FAKT! Często przy niektórych figurach (szczególnie tych do góry nogami) tak spinamy swoje ciało, że łapią nas skurcze.

 

14. Na drugi dzień po treningu ma się ZAKWASY i BÓLE MIEŚNI.

FAKT! (Choć zależy to od osoby) Dotyczy to szczególnie pierwszego treningu, oraz treningów szczególnie intensywnych, gdy zapomniałyśmy o tym, by się nie przeciążać. Po pierwszym treningu pole dance zazwyczaj na drugi dzień odczuwamy zakwasy i ciężko nam podnieść ręce - to dlatego, że nigdy wcześniej nie ćwiczyłyśmy w ten sposób naszych rąk. Jest to zazwyczaj sytuacja jednorazowa, która w miarę treningów się polepsza i zakwasy oraz ból znikają. :) Po niektórych treningach, gdy przesadzimy z intensywnością mogą nas tez boleć nadgarstki czy ramiona - zazwyczaj jest to naturalna kolej rzeczy i ból po kilku dniach mija :)

 

15. Przez pole dance będę jak SZWARCENEGER!

MIT! :) Jeśli tylko nie przesadzi się ze stosowaniem odzywek i ilością spożywanego białka to marne szanse :) Co najwyżej mogą wam się wyrobić mięśnie na plecach, brzuchu, ramionach i nogach, co przy zachowaniu dobrej diety i treningów kardio może wyglądać tylko i wyłącznie seksownie :)

 

16. Nie nadaję się, bo nie umiem się ŁADNIE RUSZAĆ.

MIT! Na początku, jeśli nic wcześniej nie trenowałaś ani nie tańczyłaś to faktycznie możesz się poczuć, jak gdybyś nie miała zupełnie kontroli nad własnym ciałem i miała dwie lewe ręce i nogi :). To normalne, dopiero zaczynasz wyczuwać w jaki sposób się poruszać, w jaki sposób ustawiać dłonie, w jaki sposób ustawiać ręcę. Potrzeba czasu, aby najpierw nauczyć się pewnych podstawowych figur i obrotów. Gdy już się poczuje, że się je umie i wykonuje się je w sposób zadowalający nagle odkryje się, że również w choreografii dobrze wyglądają. Wtedy staną się one naturalne i zobaczysz jak zmieniły się ruchy twojego ciała ze sztywnych w płynne i dopasowane do muzyki. :) W końcu opanujesz swoje ciało - daj sobie tylko trochę czasu!

 

17. Pole Dance jest tylko dla KOBIET.

MIT! Jeśli wcześniej nie interesowaliście się tym sportem, to pewnie nie wiecie, ale nawet w naszym polskim Mam Talent występował mężczyzna - a nie kobieta - Patryk Rybarski. Jeśli chodzi o świat, to jest mnóstwo silnych i utalentowanych zawodników. Niektórzy mają styl bardziej artystyczny (Steven Retchless, Eugeny Greshilov), inni bardziej akrobatyczno- breakdance'owy (Ibrahim Tunc, Alex Shchukin), inni stricte sportowy (Kristian Lebedev).

 

18. Idę na POOL DANCE.8.jpg

MIT! :) POOL(czyt. puuul) - basen. A my ćwiczymy i raczej chodzimy na POLE DANCE. POLE(czyt. pol) - słup. :))) Czyli po 'polskiemu' "Idę na pol dens" a NIE "Idę na puul dens" :))))

 

19. Kobiety w ciąży nie powinny ćwiczyć na rurze.

FAKT! Kobiety w ciąży nie powinny ćwiczyć, gdyż ich środek ciężkości ulega zmianie. Często też hormony powodują dodatkową potliwość, co zagraża bezpieczeństwu. Kobiety po ciąży nie powinny rozpoczynać treningu jeszcze przez 3-4 miesiące - należy zaczekać, aż ciało się zregeneruje a najlepiej przed powrotem skonsultować się z lekarzem.

 

20. Na zajęciach ubieramy się jak striptizerki.

MIT! Na zajęcia przychodzimy w zwykłej koszulce, najlepiej na ramiączkach lub w bokserce i w krótkich spodenkach :) Ćwiczymy boso lub w skarpetkach :)

 

21. Zajęcia z pole dance są dla striptizerek z klubów gogo.

MIT! Zajęcia są przeznaczone dla zwykłych kobiet, które chcą po dniu w pracy czy na studiach mieć chwilę radości i nie nudzić się podczas ćwiczeń fizycznych. :) Ćwiczą panie, które są prawnikami, studentkami, matkami, właścicielkami restauracji, managerami, informatykami, nauczycielkami.

 

22. Muszę mieć mocne ręce żeby zacząć ćwiczyć.

MIT! Mięśnie rąk wyrabiają się w miarę trenowania. Osoby z mocnymi rękoma będą mieć łatwiej, a osoby ze słabymi szybko sobie te mięśnie wzmocnią i po pewnym czasie będą śmigać równie sprawnie jak panie z naturalnie mocnymi ramionami.

 

23. Nie umiem zrobić pompki ani się podciągnąć - nie nadaję się!

MIT! Nie musisz tego umieć - wszystkiego nauczysz się w trakcie zajęć! :)

 

7.jpg24. Wszystkie instruktorki pole dance to obecne lub byłe striptizerki.

MIT! Większość instruktorek wcześniej miała coś wspólnego ze sportem: były instruktorkami tańca towarzyskiego czy gimnastyki. Część zaczynała od pole dance i zdała międzynarodowe egzaminy a inna część uczy bez kwalifikacji, ale z miłością. Jeszcze nie spotkałam instruktorki ex-striptizerki, sama nią nie jestem. :)

 

25. MAM ZA CHUDE NOGI do pole dance!

MIT! Jeśli oglądasz w sieci filmiki z różnych zawodów zauważysz, że nawet osoby z nogami jak patyczki są w stanie się na nich utrzymać. Najważniejsze to dobra przyczepność - czyli skóra ani nie za sucha, ani nie zbyt spocona. Kolejną kwestią jest technika - musisz się nauczyć jak dobrze zacisnąć nogi aby się na nich utrzymać, znaleźć swoje najlepsze miejsce. No i co najważniejsze - nie poddawać się jeśli najpierw się nie udaje. Z czasem już nawet jeśli będziesz miała za suchą czy za mokrą skórę to nie będzie problem, bo nauczysz się mocnego zacisku i jego regulacji.

 

26. MAM ZA DUŻE PIERSI do pole dance

MIT! Spotkałam się już z wieloma dziewczynami, dla których pokaźny biust nie jest problemem. Na zajęciach skacze się praktycznie wyłącznie w trakcie rozgrzewki, zajęcia przy rurce są bez skoków więc biust nie przeszkadza. Do góry nogami praktycznie też biust nie przeszkadza. Oczywiście bardzo ważne jest posiadanie fajnego, dobrze trzymającego stanika, bo wtedy problem znika już całkowicie :)

 

27. CZY MĘŻCZYŹNI ĆWICZĄ W JEDNEJ GRUPIE Z KOBIETAMI?

FAKT/MIT To zależy od szkoły. W Aerial Studio niestety nie udało się jeszcze stworzyć męskiej grupy choć wiem, że w większych miastach w Polsce istnieją i typowo męski i mieszane męsko-kobiece. U nas w studio mamy grupy tylko kobiece - również ze względu na komfort ćwiczeń.

 

28. Od którego ROKU ŻYCIA można zacząć?

To zależy od studia. W Polsce są szkoły gdzie naukę mogą zacząć nawet dzieci. U nas w studio przyjmujemy osoby od 16 roku życia, jednak rodzice muszą wypełnić odpowiednie dokumenty wyrażając jednocześnie zgodę na udział dziecka w zajęciach.

 

29. Hej... Czuje że to moze byc moja pasja...od czego mam zacząć...od jakiej figury? Pozdrawiam

Najlepiej zacząć od zapisania się na zajęcia. Jednak jeśli nie ma takiej możliwości można poszukać w internecie filmików instruktażowych. Najważniejsze aby wzmocnić ręce i mięśnie brzucha. Na sam początek dobrze jest zaprzyjaźnić się z rurką i skupić się na obrotach dookoła (spinach).

 

30. Czy sztuczny biust przeszkadza w zajęciach?

Myślę, że wszystko zależy od tego ile po operacji jesteś i co na to Twój lekarz - jeśli ćwiczenia wpływające na wzmacnianie mięśni pleców, brzucha, klatki piersiowej są wskazane - to jak najbardziej można uczestniczyć w zajęciach. Jeśli jednak nie są wskazane - to niestety ale uprawianie pole dance może nie być rozsądną decyzją. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy zapytać lekarza.

 

ZAPISZ SIĘ DO NAS NA ZAJĘCIA! :)